Eerder in dit artikel hebben we het al gehad over ‘Employer Branding’ en de ‘Candidate Journey’. Dit zijn twee termen die toegepast worden binnen Recruitment Marketing. Waar Marketing zich richt op het onder de aandacht brengen van een product of dienst, is Recruitment Marketing meer gefocust op talentacquisitie. Oftewel: het vinden, boeien en binden van personeel.

Mogelijk heb je de term al vaker voorbij horen komen. Recruitment Marketing is een populair item, zeker in de huidige arbeidsmarkt. Deze aanpak van Marketing zorgt er voor dat vacatures ingevuld worden en ingevuld blijven. Dit wordt gedaan vanuit de ‘Employer Value Proposition’. In het kort ook wel ‘EVP’. Dit valt samen met de employer branding, er is echter wel een verschil. Bij een Employer Brand omschrijf je hoe je nu gezien wordt als werkgever, bij een EVP omschrijf hoe je gezien wilt worden.

De Employer Value Proposition is het beste in te zetten als deze kort wordt omschreven, het liefst in twee zinnen.

Een goede Employer Value Proposition bestaat uit het volgende:

  • Wat je bedrijf kan bieden.
  • Wat de concurrentie ook te bieden heeft.
  • Wat een werknemer vanaf de eerste dag meemaakt in zijn of haar nieuwe baan.

Je moet dus zowel intern- als extern gaan kijken naar je organisatie en wat deze onderscheidend maakt. Denk hierbij aan de missie, visie maar ook de ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden voor personeel. Misschien bied jij alle fysiotherapeuten die in dienst komen de mogelijk zich op te leiden voor een specialisatie zoals Manueel Therapeut.

Hebben jullie ook een voorbeeld?
Natuurlijk, dit is onze EVP:

Fysio Networkx werkt voor en met fysiotherapeuten om bij te dragen aan de paramedische zorg in Nederland. Onze liefde voor de branche is terug te zien in ons werk waarbij wij iedere dag onze best doen om fysiopraktijken te ontzorgen en therapeuten te ondersteunen in hun zoektocht naar een nieuwe baan.

Hoe zet je de Employer Value Proposition in?
Een goed voorbeeld waar je deze in kan zetten is in een vacature bij het stuk ‘over ons’. In een vacature wil je natuurlijk vertellen wie jullie zijn en wat jullie doen, maar ook waarom jullie dit doen. Dankzij je EVP kan je dit concreet vertellen.

Dit is een belangrijk onderdeel van Recruitment Marketing, wat gebruikt wordt in de beginfasen van het recruitmentproces. Je wilt namelijk je organisatie en vacature onder de aandacht brengen bij potentiële sollicitanten. Je bouwt hiermee aan je werkgeversimago en de manier waarop je organisatie wordt weergeven aan kandidaten.

Hoe leidt dit toch meer sollicitaties?
Als jouw praktijk een positief imago heeft op het internet, bijvoorbeeld door goede recensies en tevreden werknemers die hun verhaal delen op je website of op social media, creëer je een goede eerste indruk bij kandidaten. Want geef toe: als je zaken gaat doen met een onbekende partij zoek jij deze eerst ook op toch? En een goede indruk leidt tot meer conversies, oftewel sollicitaties en dat is wat je wilt bereiken met Recruitment Marketing!

Hulp nodig bij het vinden van sollicitanten?
Binnen onze wervings en selectie pakketten gaan wij altijd hier mee aan de slag met je. Iedere praktijk heeft een eigen identiteit. Door onze ervaring weten wij de juiste vragen te stellen zodat jouw unieke identiteit helder naar voren komt. Zo maken wij het verschil in onze werving en weten wij de juiste kandidaten aan te trekken.

Interesse?
Neem dan contact op met Albert Schuurmans, onze accountmanager, via deze link! Hij kijkt graag met je mee naar jouw praktijk om Recruitment Marketing toe te passen.